Zorgenkind en onbegrip

Ouders van zorgenkind stuiten vaak op onbegrip

“Als ouder van een zorgenkind is je leven al zo veel meer gecompliceerd dan een doorsnee gezin. Maar hoe ik het ook probeer uit te leggen op mijn werk, aan instanties, onze vrienden of familie, ik loop telkens weer tegen onbegrip aan.” Herkenbaar? Stichting Ouders voor Ouders spreekt regelmatig uitgebluste ouders bij wie het gevecht om (h)erkenning dagelijkse kost is. Ontdek wat wij voor jou zouden kunnen betekenen.

Zorgenkind en onbegrip: wat doet het met je?

Wie keer op keer tegen de muur aan loopt, krijgt vroeg of laat te maken met uiteenlopende klachten. Deze zijn voor iedereen verschillend, maar over het algemeen zien we dat ouders:

• zelden rust of ontspanning ervaren
  • een groeiende behoefte aan bevestiging hebben
  • op voorhand al in de verdedigingsmodus staan
  • een steeds korter lontje krijgen
  • verdriet op elkaar gaan botvieren
  • elkaar en/of de andere kinderen uit het oog dreigen te verliezen
  • depressieve gevoelens ontwikkelen
  • vermijdingsgedrag vertonen of zichzelf isoleren

Niet zo gek dus als je voelt dat je tegen een burn-out aan zit. Het is ook zo moeilijk om iedere dag al die rollen te vervullen. Het zijn er ook zoveel: je bent ouder en tegelijkertijd ook mantelzorger, partner, collega, vriend(in), zoon of dochter. Geen mens kan al deze rollen tegelijkertijd, dag in dag uit, goed vervullen. Maak liever keuzes en blijf goed voor jezelf zorgen. Je voorkomt er een hoop extra zorgen mee. Maar ja, makkelijker gezegd dan gedaan, toch? Lees verder en ontdek waarom erkenning zo belangrijk is en hoe je burn-out voorkomt.

Erkenning is een basisbehoefte

Elk mens heeft behoefte aan erkenning. Je wilt op je waarde geschat worden, geaccepteerd worden, gezien en gehoord worden. Als ouder van een zorgenkind wil je dat jullie zorgen en de problemen rond je kind ook door anderen gezien worden. Je wilt erkenning en bevestiging voor je hulpvraag. Je wilt gehoor krijgen voor je ideeën, onvrede of je behoefte aan meer informatie. Als je geen erkenning krijgt, dan voel je je (net als ieder mens) onbegrepen, niet serieus genomen, afgewezen, gekwetst, gefrustreerd en in sommige gevallen eenzaam. Daartegenover staat dat als je wel erkenning krijgt, positieve gevoelens ontstaan. Je krijgt (zelf)vertrouwen en (zelf)respect. Je problemen voelen een stukje lichter. Je verdriet wordt er niet minder door maar wanneer je bijvoorbeeld andere ouders in soortgelijke situaties spreekt, ervaar je herkenning, voel je je gesteund en sta je open voor tips en adviezen. En precies dat is wat Stichting Ouders voor Ouders voor je kan betekenen.

Zorgenkind en onbegrip: wat kan Stichting Ouders voor Ouders voor je doen?

Wij zijn een stichting voor en door ouders met een zorgenkind. Natuurlijk kunnen we niet alle problemen oplossen, maar we kijken hoe we je verder kunnen helpen … dat kan altijd! Buiten een goed gesprek, bieden we ontmoetingsplekken waar je in een ongedwongen sfeer:

• je ervaringen kunt delen met lotgenoten
  • (h)erkenning vindt
  • informatie krijgt
  • je netwerk uitbreidt
  • workshops en trainingen kunt volgen
  • (ervarings)deskundigen kunt ontmoeten

Bovendien praten ook we regelmatig met allerlei instanties. Steeds meer instanties vragen ervaringsdeskundigen om hulp bij het verbeteren van de communicatie en relatie met ouders. Tijdens gesprekken en presentaties nemen we de ervaringen van ouders mee. Op die manier vormen we een waardevolle schakel tussen ouders en instanties en kunnen er concrete stappen gemaakt worden. We proberen bijvoorbeeld mee te denken over hoe het diagnoseproces en de communicatie eromheen beter zou kunnen, we geven presentaties aan professionals en adviseren hen over wat wel en wat niet werkt.

Meer informatie

Heb je vragen, twijfels of wil je informatie over onze bijeenkomsten, trainingen, telefonische of online spreekuren? Neem dan gerust contact op! Dat kan telefonisch, via onze website en via e-mail. Klik hier voor alle contactinformatie. Je kunt ook deelnemen aan ons besloten online platform.

PS: We zijn er voor ouders met een zorgenkind dat met een uiteenlopende aandoening of stoornis kampt. Denk aan Autisme-ASS, ADHD, PDD-NOS, ODD-CD, Syndroom van Down, meervoudige handicap of psychische stoornis. Een diagnose is niet noodzakelijk. Je kunt altijd een bijeenkomst bijwonen of contact opnemen.