– 10 tips voor ouders van een zorgenkind –

Als ouder van een zorgenkind is het leven soms net een achtbaan. In dit blog geven we je 10 tips + een bonus tip waarmee je tijdens die ‘achtbaanrit’ veilig blijft zitten. Bovendien zorgen de tips ervoor dat je in verbinding blijft met de rest van je gezin, familie en vrienden.  

Tip #1: Neem een adempauze
Het leven is al hectisch genoeg en zeker met een zorgenkind. Probeer af en toe een stapje terug te doen om een adempauze te nemen. Laad jezelf op zodat je er met frisse energie voor je kind(eren) kunt zijn. Bijvoorbeeld door eens alleen een wandeling te maken, met een vriendin koffie te drinken of … 😊 aan een activiteit van Stichting Ouders voor Ouders deel te nemen. 

Tip #2: Zoek steun
Je staat er niet alleen voor. Bij ons vind je altijd een schouder en luisterend oor. Wij begrijpen wat je doormaakt. En erover praten helpt écht! 

Tip #3: Focus op het positieve
In een wereld vol zorgen is het essentieel dat je de positieve momenten blijft zien en omarmt. Zoek naar de kleine gebeurtenissen of overwinningen, hoe klein ze ook mogen lijken. Die lach, die glimlach – ze zijn het waard om gevierd te worden. 

Tip #4: Stel realistische doelen
Voordat je het weet zie je door de bomen het bos niet meer. Het helpt wanneer je ‘je moetjes’ in kleinere, behapbare stukken breekt. Zo heb je niet te veel op je bord en put je nieuwe energie uit de vooruitgang die je boekt.  

Tip #5: Houd de communicatie open
Praat met je partner, andere gezins- en/of familieleden over de situatie. Eerlijke en open communicatie is de sleutel. Het delen van gevoelens, zorgen en vreugde versterkt bovendien de band met anderen en ook daar krijg je weer energie van. 

Tip #6: Maak herinneringen
Herinneringen maken hoeft niet groot te zijn. Soms zijn het juist de kleine alledaagse momenten die het verschil maken. Een gezamenlijk spelletje, een knuffel, een goed gesprek – het zijn die momenten die bijblijven. 

Tip #7: Zorg voor jezelf
Je kunt pas goed voor anderen zorgen als je goed voor jezelf zorgt. Vergeet daarom niet af en toe iets te doen wat jij leuk vindt. Of het nu een hobby is, een boek lezen of gewoon even luieren – je verdient het. Klik hier voor onze activiteiten en reserveer zodra het kan je plek voor de jaarlijkse Ont-Zorg-Moet Dag 

Tip #8: Lach!
Lachen is een krachtig medicijn. Zelfs in moeilijke tijden kan een goede grap wonderen doen. Het verlicht de spanning en herinnert iedereen eraan dat het leven, ondanks alles, ook mooie kanten heeft. Er zijn op YouTube tig filmpjes waarbij je (zoals deze) of je wilt of niet, toch in de lach schiet. Sla een paar video’s op en bekijk ze als je voelt dat je het nodig hebt.

Tip #9: Plan quality time in
Met alle afspraken met therapeuten of specialisten kan quality time met je kind en andere gezinsleden gemakkelijk op de achtergrond raken. Maak bewust tijd vrij voor leuke activiteiten samen. Het hoeft niet ingewikkeld te zijn; soms is een gezellige filmavond of een wandeling in het park alles wat je nodig hebt.

Tip #10: Flexibiliteit
Het leven met een zorgenkind is vaak onvoorspelbaar. Flexibiliteit is dan de sleutel. Stel je verwachtingen bij en wees bereid om plannen aan te passen. Flexibel zijn betekent trouwens ook dat je jezelf niet te streng moet beoordelen als dingen anders lopen dan gepland. Het is oké om te improviseren en je aan te passen aan veranderende omstandigheden.

 

BONUS TIP: Volg onze training

We beloofden het al: 10 tips voor ouders van een zorgenkind plus een bonus tip!

Stichting Ouders voor Ouders geeft minimaal 1x per jaar de training ‘Mantelzorger, zorg ook eens voor jezelf’. In deze training sta jij, de zorgende, centraal. Samen met andere ouders leer je hoe je goed voor je kind kunt zorgen en toch de regie over je eigen leven behoudt. De training omvat 8 bijeenkomsten en wordt in Maastricht gegeven. Kun je niet? Je kunt de training ook (live) online bijwonen.  Check onze agenda voor actuele data.

Dus …

Geweldige (pleeg)ouders, onthoud: het is oké om hulp te vragen, om fouten te maken en om af en toe jezelf op de eerste plaats te zetten. Je bent sterker dan je denkt en samen kunnen we de uitdagingen aan. 

Stichting Ouders voor Ouders

adres:  Galjoenweg 64, 6222 NV Maastricht
mail:  info@stichtingoudersvoorouders.nl
telefoon:  +31 6 5539 7782
bankrekening:  NL02ABNA0812616472
kvk nummer:  70 70 35 23
rsin nummer:  85 84 28 453

 

 

 

 social media:

Ouders voor Ouders op Facebook Ouders voor Ouders op Instagram Volg Ouders voor Ouders op LinkedIn

klik hier om je aan te melden voor de nieuwsbrief
klik hier voor onze folder